علیرضا بازارگان

مکانی برای جمع آوری نوشتارهای پراکنده

علیرضا بازارگان

مکانی برای جمع آوری نوشتارهای پراکنده

نوشتارهایم پراکنده شده بود، بدین جهت، بر آن شدم که مکانی برای گردآوری آن چه لازم به حفظ می دانم درست کنم.

بایگانی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

در سال 88 یک بازیکن فوتبال ایرانی به نام آقای "امین متوسلزاده" هنگامی که موقعیت خوبی برای گل زدن داشت، بازی را به دلیل مصدومیت احتمالی دربازه بان تیم مقابل نگه داشت. این حرکتِ جوانمردانه در رسانه های کشور بازتاب داشت و حتی در کشورهای دیگر نیز انعکاس یافت و منجر به دریافت جایزه ی بین المللی جوانمردترین وزشکار جهان در سال 2010 شد. روزنامه ی مارکای اسپانیا در تمجید از این حرکت مطلبی را چاپ کرد که بنده در 10 بهمن ماه 1389 قسمتی از آن را ترجمه کرده و گزارش مختصری ارائه دادم.

پس از نوشتن مطلب، متوجه شدم که نوشته ی بنده به صورت بسیار گسترده در سطح اینترنت در حال بازنشر است (لینک سایت فرارو). سایت هایی که این مطلب را بازنشر کرده بودند آن قدر زیاد هستند که تعدادش از دست بنده در رفته است. در این میان، بسیار شرم آور است که فرهنگ کپی بدون ذکر منبع تا حدی در کشور متداول است که بعضی از بزرگترین خبرگزاری های کشور هم اقدام به این کارِ غیر اخلاقی و غیر حرفه ای کردند. نام بعضی از کپی برداران بدون منبع عبارت است از: جهان نیوز (لینک)، خبرگزاری اهل بیت (لینک)، بوشهر نیوز (لینک) و فوتیلیو (لینک). بعضی حتی آن قدر وقیح بودند (لینک) که در پایین مطلب دزدی نوشته اند "استفاده از این خبر فقط با ذکر {منبع} مجاز می باشد"!

بنده بعد از این که متوجه شدم سایت فوتبال3 که یکی از معروف ترین تارنماهای ورزشی کشور است نیز اقدام به کپی برداری بدون ذکر منبع کرده است، دیگر کاسه ی صبرم به سر آمد و مطلبی علیه آن تارنما در خبرگزاری الف انتشار کردم. منتشر شدنِ این مطلب منجر به تماس سردبیر تارنمای مذکور با بنده شد. ولی جالب است که سردبیرِ محترم دو لحن متفاوت و آمیخته با هم داشت. از طرفی عذرخواهی می کرد که این اتفاق افتاده است و خاطرنشان کرد که سریعا برای رفع آن اقدام خواهد کرد. از طرفِ دیگر، بنده را تهدید می کرد که اگر سریعا آن مطلب را از خبرگزاری الف حذف نکنم اعاده ی حیثیت کرده و علیه بنده شکایت می کند. البته آن تهدیدها خالی بود و فکر می کنم بیش از این که جدی باشد، واکنشی از روی ترس از رسوایی بود.

در نهایت سایت فوتبال3 (که امروزه با اسم ورزش3 در حال فعالیت است) اسم بنده را در بالای خبر خود قرار داد (لینک) و یک خبر تکمیلی برای عذرخواهی نیز منتشر کرد (لینک). جای شکرش باقی است که سردبیر این خبرگزاری به عهد خود وفا کرد.


متن خبری که در مورد حرکتِ جوانمردانه ی آقای متوسلزاده نگاشته بودم به شرحِ زیر است:


دو شب پیش، امین متوسل‌زاده به عنوان جوانمرد ترین ورزشکار سال 2010 جهان شناخته شد و جایزه اش را از دست رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در سوئیس گرفت. مهاجم فعلی راه آهن که در فصل گذشته پیراهن مقاومت سپاسی را بر تن داشت، هنگامی که متوجه شد دروازه بان حریف مصدوم شده و روی زمین افتاده است، موقعیت بسیار عالی حمله ی تیم خود را متوقف کرده و توپ را به بیرون از زمین بازی زد. ژاک روگ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با تقدیر از رفتار جوانمردانه این ورزشکار ایرانی جایزه پیر دوکوبرتن را پس از یک سال به مهاجم تیم فوتبال راه‌آهن اهدا کرد. در این مراسم نماینده سازمان جهانی یونسکو، نمایندگان فدراسیون‌ های بین‌المللی فوتبال، والیبال، بسکتبال، دوومیدانی، کشتی و راگبی جهان حضور داشتند. این جایزه همه ساله به ورزشکاری اهدا می‌شود که بارزترین حرکت جوانمردانه را انجام داده باشد.

در 8 بهمن سال 1388، تیم استیل آذین در ورزشگاه حافظیه شیراز به مصاف مقاومت شهید سپاسی رفت. این دیدار با نتیجه 2 بر یک به سود استیل آذین خاتمه یافت. البته اگر متوسل زاده در آن صحنه گلزنی می کرد نتیجه متفاوت می بود. سال گذشته، حرکت متوسل‌زاده رفتار برتر اخلاقی لیگ نهم شد. مدیرعامل باشگاه مقاومت‌سپاسی بعد از آن بازی گفت: "به خاطر حرکت زیبای متوسل زاده بازی مقابل استیل آذین را واگذار کردیم. متوسل زاده کار بزرگی انجام داد. اگر آن توپ گل می شد بازی 2 بر صفر می شد و حتی می توانستیم بازی را 3 بر صفر کنیم اما به دلیل حرکت زیبای متوسل زاده باختیم. ما نشان دادیم در عمل باشگاه فرهنگی و ورزشی هستیم و امیدوارم این درسی باشد برای برای سایر باشگاه ها. از فدراسیون فوتبال هم ممنون هستیم که از این بازیکن تقدیر کرده است."

در همان روزها سرمربی تیم فوتبال مقاومت شیراز با تمجید از حرکت جوانمردانه بازیکن تیمش در دیدار مقابل استیل آذین تهران گفت: "امین متوسل‌زاده با این حرکت راه حضرت علی(ع) را ادامه داد."

دبیر ستاد منشور اخلاقی لیگ نیز در سال گذشته تاکید کرد: "3 میلیون تومان پاداش برای این بازیکن درنظر گرفته شده است" در یکی از بازی های بعدی تیم مقاومت سپاسی حرکت جوانمردانه این بازیکن توسط مسئولان تیم ابومسلم هم قدردانی شد. در این خصوص قبل از بازى تیمهاى مقاومت و ابومسلم، مسئولین این باشگاه رقیب، با اهداى سکه از او قدردانى کردند.

متوسل زاده در این خصوص گفت: "تشکر می کنم. اما خواهش مى کنم از این به بعد مسئولان براى تقدیر از حرکت من صحبت مادیات را پیش نکشند. این حرکت من قابل تقدیر با مسائل مادى نیست هر چند که مى دانم مسئولان نسبت به من لطف دارند. هیچ نیازى به تقدیر مادى ندارم و هر کس هم مى خواهد از این حرکت من تقدیر کند خواهش مى کنم با مادیات این کار را نکند."

اقدام زیبا و تحسین برانگیز "امین متوسل‌زاده" و حرکت جوانمردانه‌اش، در آن روزها بازتابی جهانی پیدا کرد تا جایی که روزنامه اسپانیایی "مارکا" در صفحه‌ی اینترنتی‌اش با قراردادن تصویر ویدئویی صحنه‌ای که امین متوسل‌زاده پس از اطلاع از مصدومیت بازیکن استیل‌آذین، توپ را به بیرون زده، گزارش کوتاهی از این اقدام تحسین برانگیز نوشت. «یک بازیکن ایرانی به جای گلزنی به خاطر مصدومیت بازیکن حریف، توپ را به بیرون زد.» تیتر این گزارش است. (لینک گزارش اسپانیایی)

این گزارش بیش از دویست نظر کاربران سایت مارکا را در پی داشت که در اینجا به بعضی از این نظرها اشاره می کنیم (نقل به مضمون):

* (نظر 235) درس خوبی برای بازیکنان و مربیان میلیونر اسپانیایی است!

* (نظر 222)‌ این ها همان دشمنان بشر هستند که آمریکا می گوید باید به آن ها حمله شود چون می خواهند بمب بسازند و به دنیا حمله کنند!!!!!؟ ما باید از فرهنگ ها درس بگیریم.

* (نظر 218) راه جدیدی برای گل نخوردن! چند ثانیه قبل از گل خوردن، کافی است دربازه بان خودش را به زمین بزند.

* (نظر 196) صحنه ای تکان دهنده بود. در فوتبال امروز نادر است. وقتی بازیکن های تیم مقابل هم از او تشکر می کنند، تصاویر بسیار زیبا هستند.

* (نظر 187) ما اسپانیایی ها حال به هم زن هستیم. به فوتبال مثل جنگ نگاه می کنیم. گویا باید به هر قیمتی برنده شد.

* (نظر 180) این حرکات در لیگ های غیر حرفه ای دیده می شود که در آن ها فوتبال تبدیل به تجارت نشده است و هنوز یک ورزش ساده است

* (نظر 168) این بازیکن نشان داد که "انسان" خوبی است.

* (نظر 140) زیباترین قسمت موضوع این است که هم تیمی های این بازیکن نیز برای او دست می زنند

* (نظر 137) برای او مجسمه ای خواهند ساخت و زیر آن خواهند نوشت "فوتبال به سبک اسلامی"

* (نظر 134) اگر 6-0 جلو بودند، کار او منطقی می بود. ولی احمقانه است که در یک بازی پایاپای همچین کاری بکند

* (نظر 132) فهمید که نمی تواند گل بزند. پس توپ را بیرون زد تا قهرمان شود

* (نظر 113) بسیار جوانمردانه بود. و بله، بسیار احمقانه

* (نظر 110) به نظر من، این حرکت بیش از یک گل ارزش داشت

* (نظر 108) آن قدرها هم موقعیتش خوب نبود. حداقل سه مدافع جلوی او بودند

* (نظر 98) وظیفه ی داور است که بازی را نگه دارد. اگر بازی را نگه نداشته است، باید به بازی ادامه بدهد تا کسی فیلم بازی نکند.

* (نظر 89) در آن زمان بسیار کوتاه بازیکن فرصت آن را ندارد که به چیزی فکر کند. او دربازه بان را می بیند، و تصمیم می گیرد که برای او توپ را به بیرون بزند. این جوانمردانه و قابل تقدیر است.

* (نظر 87)‌ به خاطر کار مسخره اش، این مهاجم در اروپا دستمزد خوبی نخواهد گرفت

* (نظر 57) کار جالبی بود. ولی جالبتر این که به همتیمی مصدوم خودش توجه نمی کند و می رود سراغ دربازه بان تیم مقابل!

* (نظر 50) چرا اول گل نزد که بعد به دربازه بان رسیدگی شود؟ فرقش 3 ثانیه هم نمی شد

* (نظر 49) مربی او باید او را کتک بزند! ولی در عین حال، کارش زیبا بود

* (نظر 41) من ایرانی هستم؛ فکر می کنم نمی توانست گل بزند. به همین دلیل توپ را بیرون زد تا آبرویش نرود که گل خالی را خراب کرده است. هاها.

* (نظر 28) طوری زمین می خورد که گویا تیر خورده است!

* (نظر 11) مرحبا. به این می گن "ورزش"

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۲ ، ۱۴:۵۷
علیرضا بازارگان

این مطلب در 18 بهمن سال 1390 نگاشته شد که پس از آن در رسانه هایی مانند خبرگزاری الف (لینک) خبرگزاری جهان (لینک) و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس (لینک) بازنشر یافت. البته آماری که ایران را در صدر جداول قرار می دهد مربوط به تعداد مقاله های چاپ شده در نشریات معتبر بین المللی می باشد، که لزوما به معنای رشد علمی نیست. ولی در هر صورت، قرار گرفتن در صدر این جدول بسیار خیره کننده است و نشان دهنده ی تحول های مثبتی می باشد. 

درون متن، اشاره ای به یکی دیگر از مطالب بنده شده است که در 9 اردیبهشت سال 1389 نگاشته شده بود و پس از آن در خبرگزاری الف (لینک) خبرگزاری عصرایران (لینک) و سایت واضح (لینک) بازنشر پیدا کرده بود.


در اینجا، هر دو مطلب به دنبال هم نقل خواهد شد:


ایران در صدر رشد علمی دنیا

برای چندمین سال پیاپی ایران در صدر جدول رشد علمی در جهان قرار گرفت.

درست است که نمی شود تمام علم یک کشور را با استناد به مقاله های علمی چاپ شده ارزیابی کرد؛ ولی در دنیای امروز، چاپ مقاله ی علمی در ژورنال های معتبر، معیاری همگانی است، برای نشان دادن پیشرفت و پیشبرد علم. در بسیاری از دانشگاه های جهان، بدون چاپ کردن مقاله نمی توان مدرک علمی کسب کرد؛ و استادها برای ارتقاع درجه می بایست نتایج تحقیقات خود را به چاپ برسانند.

اردیبهشت ماه سال پیش طبق مجله ی نیو ساینتیست: "ایران سریعترین رشد علمی در دنیا را دارد و... رشد علمی ایران ۱۱ برابر نرخ متوسط کشورهای دیگر است." و در ادامه مقاله ای را ترجمه کرده بودم که در آن عنوان شده بود: "ایران دهمین کشور در دنیا است که توانسته باشد سلول های انسانی را ایزوله کند و پنجمین کشوری است که توانسته باشد بر این سلول ها دستور نویسی کند."

امروزه که در ایام دهه ی مبارک فجر هستیم، خبر مشابه دیگری در زمینه ی وضعیت علمی ایران دارم. دیشب یکی از دوستان برایم خبری از سایت علمی نیچر فرستاد که آمار سایت تامسون را گردآوری کرده بود. خبری که در این سایت منتشر شده است، در مورد تعداد مقالات علمی چاپ شده در هر کشور است. در این اطلاعیه می توان دید که ایران در سال گذشته، ۱۷۵۹۸ مقاله ی علمی در ژورنال های معتبر چاپ کرده است. این رقم از بسیاری از کشورهای دنیا مانند اتریش و پرتقال و دانمارک و نوروژ و غیره، بهتر است و ایران را در رده ی بیست و یکم دنیا قرار می دهد.

لازم به ذکر است که این رقم فقط مربوط به دانشگاه های داخل ایران است، و تحقیقات علمی ایرانیان خارج از ایران را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال اگر یک ایرانی در یک دانشگاه آمریکایی تحقیق کند، آمار به نام آمریکا ثبت خواهد شد. مساله ی مهم دیگر این است که، این آمار توسط ایران انتشار نیافته است و مستقیما توسط خود تامسون رویترز اندازه گیری شده (فقط مقالات معتبر را شمارش کرده اند و مقالاتی که در مجلات غیرمعتبر چاپ شده اند شمارش نشده اند). به همین دلیل دست بدخواهان در استفاده از تهمت آمارسازی بسته شده است.

اما نکته ی بسیار جالب دیگر این است که، ایران برای چندمین سال متوالی در صدر جدول "پیشرفت علمی" است. یعنی ایران هر سال نسبت به سال قبل خودش، بیشترین پیشرفت چاپ مقالات را در جهان دارد. می توان دید که با ۲۰ درصد رشد در سال ۲۰۱۱، جمهوری اسلامی ایران است که در مقام اول قرار گرفته است. شاید ۱۰ سال پیش آن قدر تولید مقالات علمی ایران کم بود، که اصلا در همچین آماری به چشم نمی آمدیم - ولی امروزه، در این راه پیشتاز هستیم.

البته می بایست مراقب بود که دچار آفت نشویم. چاپ کردن مقاله، به خودی خود هدف نیست. می توان هزارها مقاله چاپ کرد، ولی اگر این مقالات به صورت کاربردی و صنعتی به کمک مردم کشورمان نیایند، فایده ای نخواهند داشت. شاید بتوان وضعیت علمی و چاپ مقالات را به یک بخاری توصیف کرد. هر بخاری نیاز به سوخت دارد. در مثال ما، نیروی انسانی و بودجه های دانشگاه ها هستند که کار سوخت را می کنند. اگر بخاری خوب باشد، می تواند با مصرف برق، گرما تولید کند. این گرما می تواند فایده ی زیادی داشته باشد. ولی اگر بخاری در مکان مناسبی نباشد، و یا در و پنجره ی اتاق باز باشد، یا هزار و یک نکته ی دیگر که استفاده ی گرمای بخاری را دچار مشکل کند، نمی توان از این دست آورد استفاده ی بهینه کرد.

در هر صورت، این آمار نشان دهنده ی اراده ی ملی ایران در علوم است که نباید آن را نادیده گرفت. من به نوبه ی خودم، به همه ی مسئولین و دانشجویان و اساتید ایرانی تبریک می گویم. ما استعدادهای فراوانی داریم که در شرایط خوب و بد، ایران را به عنوان یکی از قطب های نوظهور و مطرح علمی جهان معرفی می کنند. این مقام مبارک همه ی شما هموطنان عزیزمان باشد انشالله.


ایران در حال سرمایه گذاری بر سلول های بنیادی است

ترجمه شده از the scientist

سی سال بعد از سرنگونی شاه٬ کشور ایران در حال انقلابی دیگر هست: ایران سرمایه گذاری سنگینی در تحقیقات سلول های بنیادی کرده است و با وجود امکانات محدود آزمایشگای و مالی٬ این کشور به عنوان یکی از قدرت های علمی رشته ی سلول های بنیادی در آمده است.

حتی با امکانات و زیربناهای محدود٬ دانشمندهای ایرانی توانسته اند در دهه ی گذشته ۶ مورد سلول های انسانی و ۸ مورد سلول های موش را به صورت پانکراس٬ قلب و کبد سالم در بیاورند.

کونراد هوچیدلینگر محقق دانشگاه هاروارد گفت: «خارق العاده است که آن ها با این امکانات این کارها را انجام داده اند. به وضوح آن ها در حال رسیدن به ما هستند»

بر خلاف خیلی از کشورهای غربی که سدهای مذهبی جلوی تحقیقات در این زمینه را گرفته اند٬ در ایران و دیگر کشورهای اسلامی تحقیقات در این باره مشکلی ندارد. بر اساس قوانین قرآنی فقط پس از گذر ۱۲۰ روز از انعقاد نطفه و جان گیری کامل آن دیگر نمی توان در آن دخل و تصرف کرد (معمولا پس از ۳ الا ۵ روز سلول های بنیادی جنین های کشت شده در آزمایشگاه قابل استخراج و استفاده هستند). حتی ایت الله علی خامنه ای در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۲ تحقیقات در این زمینه را تشویق کرد.

... بعد از *فلسطین اشغالی٬ ایران پیشرفته ترین کشور در تحقیقات سلول های بنیادی در خاور میانه است.

ایران دهمین کشور در دنیا است که توانسته باشد سلول های انسانی را ایزوله کند. (لینک) و پنجمین کشوری است که توانسته باشد بر این سلول ها دستور نویسی کند. (لینک) بعضی دیگر دست آوردهای خارق العاده ی ایران در این زمینه را می توان از این لینک٬ و این لینک٬ و این لینک مطالعه کرد...

...ایران هر ساله حدود ۰.۶۵ درصد از در آمد ملی کشور را برای مطالعات علمی کنار می گذارد. این رقم در مقایسه با کشورهای پیشرفته مانند آمریکا -که هر ساله حدود ۳ درصد از درآمد ملی خود را برای تحقیقات خرج می کند- عقب است.

(محاسبه ی سر انگشتی: درآمد ملی آمریکا حدود ۱۴۴۳۰ میلیارد دلار در سال است٬ که ۳ درصد آن معادل ۴۳۳ میلیارد دلار می شود. این در حالی است که درآمد ملی ایران٬ حدود ۳۳۵ میلیارد دلار در سال است. یعنی درآمد کل کشور ایران -نفتی و غیر نفتی- کمتر از مبلغی است که آمریکا سالیانه فقط برای تحقیقات علمی خرج می کند.)

...تحریمات و مشکلات اقتصادی٬ همواره منجر به فرار مغزها شده است. ولی آن هایی که در کشور باقی می مانند در بسیاری از موارد برای شرکت در کنفرانس های بین المللی و دریافت ویزا مشکل خواهند داشت. به همین دلیل٬ برای تشویق آمدن محققین بین المللی به ایران٬ موسسه ی رویان هر ساله بزرگترین کنفرانس ایران را برپا کرده و منجر به گردهمایی بیش از ۲۰۰۰ محقق از سرتاسر دنیا می شود.

هوچیدلینگر که در سال ۲۰۰۸ از تاسیسات تحقیقاتی موسسه ی رویان در ایران دیدن کرد گفت: «متعجب هستم که چه گونه با این دستگاه های ساده این چنین فعالیت هایی انجام شده است... ما دستگاه ها را به سادگی از فروشنده ها می خریم٬ ولی این ها راهی جز این که آن را خودشان بسازند٬ ندارند»...

 

*در ترجمه٬ برای احترام به مردم فلسطین این نام جایگزین عبارت اصلی به کار برده شده در متن انگلیسی شده است.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۲ ، ۰۹:۱۸
علیرضا بازارگان